Ecomail - používat či nepoužívat?
03.12.2022 13:58
Ecomail je naleštěný prd. Tuto větu jsem napsal přede dvěma roky na fóru ExitShopu a sklidil jsem za ni kritiku.
To bylo ještě v době kdy ExitShop neměl API propojení s Ecomailem. Poté co se toto propojení realizovalo rozhodl jsem se dát Ecomailu druhou šanci a případně svůj názor korigovat.
Ecomail jsem testoval tři měsíce, protože v obchodních podmínkách se zavazujete k minimálně tříměsíčnímu placení. Samozřejmě jsem si předplatil tarif Marketer+, protože bez něj nemá API propojení smysl.
Rozesílací a transakční doménu jsem nastavil přesně podle požadavků Ecomailu, nastavení otestoval i v několika nezávislých aplikacích abych vyloučil zkreslení výsledků doručování.
Nejprve tedy to s čím jsem byl spokojený:
API propojení je jednoduché a funguje bezchybně.
veškeré automatizace jsou plně funkční
seznamy kontaktů se správně přenáší z ExitShopu do Ecomailu včetně informací o objednávkách
integrace XML feedu je fajn vychytávka
A tak bych mohl pokračovat, v tomto směru se Ecomail hodně zlepšil od roku 2020 kdy jsem ho naposledy testoval. Dokonce už jsou funkční i merge tagy, které byly přede dvěma roky jen pro zlost.
Co mne ale hlavně zajímalo bylo to kolik lidí si e-mail přečetlo, tj. tzv. otevíratelnost e-mailů.
S tím se Ecomail příliš nechlubí a když už to někde v dotazech nebo na facebooku najdete, tak uvádí, že otevíratelnost je 12 - 15 % a že je výborný výsledek, protože seznam a google na kterých má e-mailovou adresu většina české a slovenské populace posílají newslettery do hromadné/promo pošty, kterou velká část adresátů vůbec neotvírá.
Testoval jsem na cca 5000 kontaktech ve dvou slovenských a dvou českých e-shopech.
Zajímavé bylo, že otevíratelnost SK kontaktů byla mezi 20-25%, kdežto na CZ shopech to bylo jen 10-13 %. vypozoroval jsem, že neotevřené e-maily jsou z velké většiny ze Seznamu. A protože na Slovensku Seznam není, tak logicky byla otevíratelnost vyšší. Zkoušel jsem různý styl emailů, od prostého textu, přes jednoduchý html až po newsletter s přímo vloženými produkty z XML feedu. s oslovením i bez oslovení. Na slovenských kontaktech byl vidět rozdíl, čím jednodušší e-mail byl, tím byla otevíratelnost vyšší, předpokládám, že to bylo tím, že maily nekončily v promo poště ale v Inboxu. V Česku se nic neměnilo, otevíratelnost byla stále mezi 10 a 13 %.
Nakonec jsem zjistil příčinu:
Ecomail rovnou v odeslaném emailu hlásí Seznamu, že se jedná o newsletter a Seznam je rovnou posílá do složky “Hromadné” . Není žádná šance jak to ovlivnit.
Takže co je platné, že má Ecomail pokročilou automatizaci, snadné vytváření kampaní a bůhví co ještě. V ČR, kde má cca 70 % obyvatel e-mailovou adresu u Seznamu dostane ty krásně vytvořené e-maily jen zlomek adresátů. V SK je to trochu lepší, ale pořád žádná sláva.
Když rozesílám newslettery svým vlastním postupem, který dlouhodobě vylepšuji, tak mám otevíratelnost 45-55 %. Vytvoření kampaně mně zabere zhruba hodinu, v Ecomailu jsem stejnou kampaň vytvořil za 10-15 minut.
Těch 45 minut rozdílu mi ale přinese na konverzích z kampaně navíc cca 10-15000 Kč zisku. A to mně připadá jako docela fajn hodinová mzda.